Hubnutí vs. Alkohol

Pivo, víno, destiláty. Všechny jmenované nápoje mají něco společného, obsahují alkohol. Alkohol nás provází již po staletí a je neodmyslitelně spjat se společenskými událostmi této doby i dob minulých. Někdo holduje alkoholu příležitostně při povyražení s přáteli, pro druhé to znamená každodenní posezení u skleničky vína v teple domova.

Ať už k němu máme vztah jakýkoliv, nelze ho ze společnosti zkrátka a jednoduše vykázat. Na místě je tedy dotaz, lze skloubit hubnutí při současné konzumaci alkoholu? Přičemž by nám mělo jít o trvalé udržení optimální tělesné hmotnosti. Nemělo by se jednat o pouhou jednorázovou akci, ale o dlouhodobější investici do našeho zdraví.

Alkohol z výživového hlediska

Hodnocení celkového výživového (nutričního) příjmu energie zahrnuje jak potraviny, tak nápoje za celý den. Do nápojů s nulovou energií patří pouze voda či tekutiny s neenergetickými sladidly. Proto je dobré mít na paměti, že slazené nápoje, šťávu či alkohol bychom měli při redukci hmotnosti omezit. Musíme vždy počítat s jednoduchou rovnicí, energetický výdej má být vyšší než energetický příjem. Alkohol (ethanol) patří mezi bohatý, avšak tzv. prázdný, námi nevyužitelný zdroj energie. Je tedy nutné neopomenout energii přijatou konzumací alkoholických nápojů.

Jen pro představu:

  • 0,5 litru světlého 10° piva ~ 750kJ
  • 0,5 litru 12° piva ~ 900kJ
  • 2 dcl bílého vína ~ 470kJ
  • 2 dcl červeného vína ~ 570kJ

U dospělého muže se průměrný denní energetický příjem při lehké práci pohybuje okolo 10 000kJ. Zajde-li si po práci pravidelně na tři piva, tvoří to více než čtvrtinu jeho denního příjmu. Nelze opomíjet ani to, že pivo výrazně podporuje chuť k jídlu.

Alkohol v organismu

Doporučovaná úměrná dávka alkoholu pro zdravého jedince se různí. Obecně bychom se měli vyvarovat dávce vyšší než cca 20g/den pro ženy (tzn. 0,5 l piva, 0,2 dcl nebo 5 cl 40% destilátu) a 30g/den pro muže. Zjednodušeně, požitím vyšších dávek dochází v játrech ke sníženému odbourávání tuků a tím ke zvýšenému střádání tuků v jaterních buňkách a ukládání této nadměrně přijaté energie do tukových zásob.

Hlavním enzymem, který rozhoduje o přeměně alkoholu, je alkoholdehydrogenáza (ADH). Přeměna se z části odehrává již v žaludku, ještě dříve než se dostane do krevního řečiště. Ženy mají enzymu ADH asi o čtvrtinu méně, proto se u nich po konzumaci alkoholického nápoje zaznamená vyšší množství alkoholu v krvi. Zároveň to vede i k nižší toleranci alkoholu u žen. Za hodinu odbouráme zhruba 150 mg alkoholu, ale u osob zvyklých ho požívat, se tak děje rychleji. Odbourání alkoholu probíhá konstantně, předejděme tedy omylu, že jej lze fyzickou aktivitou vypotit nebo urychlit pitím tekutin!

Nepříznivé účinky vysoké a opakované konzumace:

  • předčasná smrt nervových buněk a nenávratný úbytek mozkové tkáně
  • vyšší výskyt cévních mozkových příhod
  • poškození jaterní tkáně – ztukovatění jater, alkoholická hepatitida, cirhóza
  • vyšší riziko nádorového bujení – nádory dutiny ústní, jícnu, hrtanu, žaludku
  • rizikový faktor pro poškození psychiky, svalů, záněty slinivky břišní

Všeho s mírou

Důležité je si uvědomit, že se bavíme o vztahu požívání alkoholu k hubnutí. Pokud chcete zhubnout a alkoholickým nápojům zrovna neholdujete, máte vyhráno. Energie v podobě vydatné svačiny na „úkor“ míchaného Long Island drinku vám během dne přijde jistě vhod. Potraviny obsahují oproti samotnému alkoholu ještě jiné nutričně hodnotné látky podstatné k fungování celého organismu (tuky, proteiny, vitamíny…). Zásady redukce hmotnosti se zaměřují na racionální (zdravou) stravu a v doporučeních velké dávky alkoholu jistě nenajdete.